KOMUNIKAT PRASOWY

 

Warszawa, 12 października 2015 r.

Ponad 400 osób uczestniczyło w Targach Win Portugalskich w Warszawie

Ponad 400 profesjonalistów z branży winiarskiej (sommelierów, importerów, właścicieli restauracji) wzięło udział w szczególnym wydarzeniu – Wines of Portugal Tasting, czyli Targach Win Portugalskich. Spotkanie zorganizowała Polsko-Portugalska Izba Gospodarcza (PPCC) we współpracy z ViniPortugal – Profesjonalnym Zrzeszeniem Portugalskiego Przemysłu Winiarskiego.

W ramach targów odbyły się Masterclass oraz degustacje win portugalskich najwyższej jakości. Podczas wydarzenia można było pogłębić swoją wiedzę o rynku win, spróbować portugalskich win produkowanych z ponad 250 gatunków winorośli i nawiązać relacje biznesowe z 31 producentami. Pierwsza polska edycja Wines of Portugal Tasting miała miejsce w hotelu InterContinental Warszawa.

Spożycie wina w Polsce systematycznie rośnie. Z raportu KPMG „Rynek napojów alkoholowych w Polsce w 2014 roku” wynika, że już 10 proc. kwot wydanych w naszym kraju na alkohol przeznaczane jest na wino. Rocznie Polak wypija średnio ok. 7 litrów wina, z czego 3,5 litra stanowi wino gronowe. W międzynarodowych rankingach pod względem spożycia wina Polska zajmuje 35. miejsce, ale warto zwrócić uwagę, że od 2004 roku sprzedaż win gronowych wzrosła w naszym kraju o 56 proc. Większość importowanych win pochodzi z Europy. W ostatnich latach ważnym dostawcą stały się kraje Półwyspu Iberyjskiego. W 2014 roku z Portugalii sprowadzono blisko 7,5 mln litrów, podczas gdy 10 lat wcześniej było to mniej niż 170 tys. litrów.

Większy eksport portugalskiego wina do Polski to efekt zacieśniania współpracy gospodarczej między naszymi krajami. W ubiegłym roku obroty handlowe sięgnęły 1,1 mld euro. W dużej mierze to zasługa Polsko-Portugalskiej Izby Gospodarczej.

– Już od blisko ośmiu lat promujemy relacje gospodarcze bilateralne pomiędzy Polską a Portugalią. Jednym z największych wydarzeń jest tydzień portugalski „Flavours of Portugal”, w ramach którego promujemy naszą kulturę, kuchnię i przede wszystkim wino – mówi Pedro Pereira da Silva, prezes Polsko-Portugalskiej Izby Gospodarczej.

– Polski rynek jest bardzo ważny dla Portugalii. W pierwszym półroczu udało nam się tu sprzedać wino za 7 mln euro, co sprawia, że jesteśmy szóstym dostawcą wina w Polsce – podkreśla Maria Amélia Paiva, ambasador Portugalii w Polsce.

Portugalskie wina powstają z odmian, które nie występują w żadnym innym miejscu na świecie. Choć Portugalia jest małym krajem, charakteryzuje się szerokim wachlarzem mikroklimatów. Dzięki temu portugalskie wina są różnorodne stylistycznie, doskonałe zarówno w łączeniu z jedzeniem, jak i solo. Dzięki 250 odmianom winorośli w Portugalii  produkowane są różnorodne wina białe, czerwone i różowe, charakterystyczne dla poszczególnych regionów, których jest 14. Niektóre z najbardziej znanych unikalnych odmian to: Alvarinho, Arinto, Encruzado i Fernão Pires (odmiany białe) oraz Baga, Castelão, Touriga Franca, Touriga Nacional, Trincadeira i Aragonez. (odmiany czerwone).

– W Portugalii powstaje niecałe 2 proc. wina produkowanego na świecie. Jesteśmy dwunastym producentem, natomiast dziewiątym eksporterem wina. Połowę całej naszej produkcji eksportujemy, pod względem wartości pieniężnej to ok. 60 proc. – powiedział Jorge Monteiro, prezes ViniPortugal.

Podczas degustacji zostały zaprezentowane wina następujących producentów: Adega Ponte De Lima, Agrimota – Sociedade Agrícola e Florestal, Anselmo Mendes Vinhos, Caminhos Cruzados, Casa Santos Lima – Companhia Das Vinhas, Companhia das Quintas, Cortes De Cima, Dão Sul – Sociedade Vitivinícola, Esporão, Ewine, Fiuza & Bright – Sociedade Vitivinícola, Herdade das Servas, João Teodósio Matos Barbosa & Filhos, João Portugal Ramos Vinhos, José Maria da Fonseca Vinhos, Luís Pato, Mouchão, Niepoort Vinhos S.A, Quinta da Alorna Vinhos, Quinta da Murta, Quinta da Plansel, , Quinta de Curvos – Sociedade Agrícola Quinta do Crasto, Rozès, Sensi Wine, Serrano Mira – Sociedade Vinícola, Soc. Agrícola Casal De Ventozela, Soalheiro, Wines & Winemakers by Saven, WWS – Wine With Spirit.

W celu uzyskania dodatkowych informacji prosimy o kontakt:

winaportugalskie@art-media.com.pl

—————————————————————————————————————————

Polsko-Portugalska Izba Gospodarcza (PPCC) została utworzona w 2008 roku
w Warszawie z inicjatywy prywatnej. PPCC ma na celu promocję dwustronnych stosunków gospodarczych pomiędzy Polską, Portugalią i krajami portugalskojęzycznymi oraz zachęcanie portugalskich inwestorów do inwestycji w Polsce i vice versa. Izba Gospodarcza oferuje pomoc dla przedsiębiorców w zakresie nawiązania kontaktów handlowych, wsparcie prawne, szukanie partnerów biznesowych, organizację misji handlowych, seminariów oraz konferencji. PPCC jest złożona z polskich firm z kapitałem portugalskim oraz innych polskich i międzynarodowych firm, utrzymujących relacje gospodarcze na rynku portugalskim. Prezesem Zarządu PPCC jest Pedro Pereira da Silva, Chief Operations Officer Grupy Jeronimo Martins oraz Country Manage na Polskę.

ViniPortugal to Profesjonalne Zrzeszenie Portugalskie Przemysłu Winiarskiego, które zarządza marką Wines of Portugal (Portugalskie Wina).  Jego głównym celem jest promowanie wizerunku Portugalii jako kraju produkującego wina najwyższej jakości. Zrzeszenie ViniPortugal, założone w 1997 roku jako organizacja non-profit, grupuje czołowe organizacje reprezentujące handel (ANCEVE i ACIBEV), producentów (FENAVI, FEVIPOR), spółdzielnie winiarskie (FENADEGAS), gorzelnie (AND), rolników (CAP) i regiony winiarskie (ANDOVI).  Dzięki ViniPortugal marka Wines of Portugal jest stale obecna na 4 kontynentach oraz 11 rynkach strategicznych. Dzięki rocznym nakładom w wysokości 7 millionów euro, ViniPortugal przeprowadza co roku ponad 100 akcji promocyjnych z udziałem około 350 krajowych producentów wina.

Please click the links below to check the event’s official photos

1st Masterclass

2nd Masterclass

Workshop about the Polish Market

Lunch

Wine Tasting for Professionals

Wine Tasting for General Public